יום שלישי, 8 ביוני 2010

התיאוריה על התודעה

במהלך ההתפתחות בתקופת גיל הגין בונים הילדים תיאוריה על תודעתו של האדם.
לפי התיאוריה של הפסיכולוג ההתפתחותי פלוואל, התהליך של הבנה מלאה של התודעה מתרחש תוך חמישה שלבים:

השלב הראשון הוא היכולת להבין שתודעה קיימת.
בגיל מסויים אנשים אינם מבינים שקיים דבר כמו תודעה(חרף היכולת להבחין בין חפצים לבין יצורים עם תודעה).
השלב השני הוא ההבנה שלתודעה יש קשר לעולם שבחוץ, שהיא מושפעת ממנו ומשפיעה עליו.
השלב השני מהווה התקדמות ניכרת בחשיבתם של הילדים.
בשלב השלישי מבינים שהתודעה נפרדת ושונה מן העולם הפיזי.
למשל, הידיעה שמפלצות שנמצאות בתודעה אינן בהכרח נמצאות בעולם האמיתי.
בשלב הרביעי מבינים שהתודעה יכולה לייצג בצורה מדוייקת או מדוייקת פחות אובייקטים ואירועים.
בשלב האחרון של התפתחות התיאוריה על התודעה מבינים הילדים שהתודעה מפרשת באת המציאות וההתנסויות הרגשיות.

כל מיני מגבלות קוגניטיביות יכולות למנוע את התפתחות התודעה ונראה שהתודעה מתפתחת במקביל ליכולות אחרות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה